10/21/2022

Gezondere voeding op school aanbieden. Zo gedaan.

“Fastfood vlak bij school? Grotere kans op overgewicht bij leerlingen”, zo kopt De Standaard op woensdag 19 januari 2022. Maar ook De Morgen geeft het thema de nodige aandacht.

Het is inderdaad zo dat het aanbod rond de schoolpoorten vaak gericht is op een snelle hap, de leerlingen hebben nu eenmaal maar een beperkte pauze over de middag. Uitgebreid gaan eten zit er voor hen dan ook niet echt in.

Dan maar snel naar de snackbar denken de scholieren automatisch. Maar daar zijn ze ook niet alleen, beurt afwachten, bestellen, wachten op de bereiding en dan afrekenen. De hap moet er dan maar al-wandelend-in, op de terugweg naar de school. Ook niet echt gezond. Om dit te vermijden kopen de studenten dan al om 08u hun broodje - net voor ze de schoolpoort binnengaan - en laten dit enkele uren op temperatuur komen in de boekentas...

Er is echter een veel beter en vooral gezonder alternatief, waarbij de school afspraken maakt met enkele leveranciers uit de buurt en zo een aanbod samenstelt dat vooral gericht is op gezonde voedingsingrediënten, die op school geleverd en uitgedeeld worden. Op die manier kunnen de scholen zich ook conformeren aan de Richtlijnen voor gezonde voeding op school.

Een ideaal platform om hier te gebruiken is Sendwich.be

Dit platform verenigt de 3 partijen ; de leveranciers (broodjeszaken, soepateliers, dark kitchens enz..), de scholen en de leerlingen en het is een win-win-win voor alle partijen. Zo kan de school een evenwichtig aanbod samenstellen uit de aangesloten leveranciers en dit voor de dagen waarop ze aangeleverd willen worden. Willen ze - omdat het vrijdag is - bijvoorbeeld toch even een 'smoske' kunnen aanbieden, dan kan dat allemaal. Een gepersonaliseerd, dynamisch aanbod heet dat.

Ook de broodjeszaken kennen dankzij Sendwich betere tijden. Ze ontvangen realtime de bestellingen en moeten minder ad-hoc broodjes maken achter de toog. Ze kunnen hierdoor meer energie steken in het maken van gezondere maaltijden, die minder "smeerbaar" zijn. Zijn de ingrediënten voor een bepaald gerecht bijvoorbeeld aan het slinken, dan kan de leverancier dit realtime ingeven op het platform en verdwijnen vanaf dat moment deze gerechten automatisch uit het aanbod.

En voor de leerlingen is het al helemaal TOP, want zij bestellen eenvoudig via de Sendwich app en kiezen daarbij uit het gezonde aanbod dat de school voor hen heeft samengesteld, compleet op basis van hun ingestelde allergenen. Enkel die gerechten die compatibel zijn met hun keuze worden aangeboden in de app van de student.

En vanaf nu is de speeltijd terug een ontspannend moment. Gewoon even snel aan het begin van de middagspeeltijd de maaltijd op de afgesproken plaats in de school afhalen. Dankzij het inscannen van de persoonlijke QR-code van de student gaat dit trouwens vliegensvlug en foutloos. En op de scholen waar een smartphone niet toegestaan is kan deze persoonlijke QR-code ook gewoon van een stukje papier worden ingelezen. Bestellen doen ze dan maar net voor ze de schoolpoorten binnengaan.

Betalingen gebeuren contactloos door geld op te laden in hun persoonlijke account. Dat kan via Payconiq of door het inscannen van QR cheques die op school kunnen worden aangekocht.

En op school komt er nu ook meer tijd vrij. Gedaan met het inzamelen van de bestellingen, het tellen van het geld, het oplijsten en communiceren met de leverancier.

Alleen maar winnaars dus, en het probleem is zo aangepakt.

De weg is er al. Nu de wil nog.

Contacteer ons gerust voor een online demo!

Sien.